Facebook

YouTube

ul. Drzymały 16, 64-200 Wolsztyn, tel. 68 384 20 23
Polish English French German Russian

logo niepodleglo

ŚWIATOWY DZIEŃ BEZ TYTONIU 2020

Jak co roku, 31 maja, obchodzony jest Światowy Dzień bez Tytoniu zainicjowany przez Światową Organizację Zdrowia. To wydarzenie ma na celu zwrócić uwagę społeczeństwa na zdrowotne i inne zagrożenia związane z paleniem wyrobów tytoniowych oraz promowanie skutecznych rozwiązań mających na celu je ograniczyć bądź całkowicie wyeliminować. Głównym celem tegorocznego Dnia bez Tytoniu jest ochrona młodzieży przed manipulacjami branży tytoniowej oraz zapobieganie używaniu tytoniu i nikotyny.

Obecnie systematycznemu spadkowi liczby osób palących tradycyjne papierosy towarzyszy wzrost popularności e-papierosów, szczególnie wśród młodych ludzi, którzy sięgają po nie coraz częściej. Według badania CBOS dla Biura do Spraw Substancji Chemicznych pt. „Konsumpcja nikotyny, raport z badań ilościowych” przeprowadzonego w 2019 roku, od 2011 roku 6-krotnie wzrosła liczba polskich nastolatków, którzy próbowali e-papierosa. 30% uczniów w wieku od 15 do 19 lat regularnie inhaluje elektroniczne papierosy, a 60% co najmniej raz ich próbowało. Ponad połowa badanych (54,8%) uważała, że e-papierosy są dużo bezpieczniejsze niż zwykłe papierosy. Używanie e-papierosów jest traktowane przez młodzież jako mniej ryzykowne. Młodzież nie zdaje sobie sprawy, że e-papierosy tak samo uzależniają i tak samo negatywnie wpływają na zdrowie, co papierosy tradycyjne. Niski koszt, smak liquidów oraz przekonanie, że e-palenie pozwala na ograniczenie tradycyjnego palenia i jest od niego mniej szkodliwe – to główne motywy wskazywane przez użytkowników e-papierosów jako skłaniające do wyboru tej formy konsumpcji nikotyny.

Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje metody, po jakie sięgają branże tytoniowe manipulując młodzieżą:

  • w wyrobach tytoniowych i nikotynowych stosują smaki atrakcyjne dla młodzieży, takich jak wiśnia, guma balonowa i wata cukrowa,
  • stosują atrakcyjne wzory produktów, np. w kształcie pendrive lub cukierków, które są również łatwe do noszenia,
  • promują produkty jako „zmniejszające szkody” lub „czystsze” alternatywy dla tradycyjnych papierosów przy braku obiektywnej wiedzy naukowej potwierdzającej te twierdzenia,
  • sponsorują gwiazdy / influencerów i konkursy w celu promocji wyrobów tytoniowych i nikotyny (np. influencerów na Instagramie),
  • w punktach sprzedaży uczęszczanych przez dzieci stosują marketing produktów np. eksponują je w pobliżu słodyczy, przekąsek lub napojów,
  • wynagradzają sprzedawców za eksponowanie produktów w miejscach odwiedzanych przez młodych ludzi, a także dostarczają materiały marketingowe i gabloty sprzedawcom detalicznym,
  • kierują sprzedaż papierosów i innych wyrobów tytoniowych do punktów w pobliżu szkół,
  • stosują pośredni marketing wyrobów tytoniowych w filmach, programach telewizyjnych i programach streamingowych online.

Jednocześnie warto przypomnieć, że w dniu 20 maja 2020 roku wycofano ze sprzedaży papierosy mentolowe, smakowe oraz „klikane”. Nowe przepisy są skutkiem implementacji przepisów Parlamentu Europejskiego z 19 maja 2020 roku (dokument 2014/40/UE), który stoi na stanowisku, że papierosy powinny mieć smak tylko i wyłącznie tytoniu. Ponadto zmiany te mają na celu zniechęcać do sięgania po papierosy wszystkich palaczy, a szczególnie młodych ludzi. Papierosy mentolowe sprawiały wrażenie, że są mniej szkodliwe dla zdrowia, tymczasem najnowsze badania wskazują, że szybciej uzależniają, a sam mentol ułatwia wnikanie substancji rakotwórczych do organizmu człowieka. Zakaz sprzedaży papierosów mentolowych nie obejmuje e-papierosów, a także podgrzewaczy tytoniu.

 

Mapa zagrożeń

×

 

informacja probki kalu